Przedszkole Integracyjne nr 4

07-200 Wyszków

ul. Sowińskiego 27 B

tel. 297425817

pi4@wyszkow.eu

IV TYDZIEŃ KWIETNIA

Drodzy Rodzice!

            W miniony poniedziałek dzieci poznały nową wartości „mądrość”. Pomogło im w tym wysłuchanie opowiadania pt.: „Skąd się bierze mądrość?” G. Lipińskiej i rozmowa na temat jego treści. Dzięki niemu czterolatki dowiedziały się, że mądrość jest wartością, którą możemy rozwijać poznając świat i zdobywając nowe doświadczenia. Przedszkolaki dowiedziały się, dlaczego sowa jest uznawana za symbol mądrości.

            Czterolatki kolejne dni poświęciły na zdobywanie wiedzy o książkach… i jak przystało na „mądre głowy” tej wiedzy poszukiwały samodzielnie (z drobną pomocą nauczyciela), pracując metodą projektu. Dzięki tej metodzie dzieci uczą się samodzielnego rozwiązywania problemów, słuchania ze zrozumieniem i skutecznej komunikacji przez co wrasta ich poczucie wartości, co z kolei wpływa na lepszą integrację całej grupy. Podczas pracy tą metodą zadaniem nauczyciela jest zapewnienie wychowankom dostępu do różnych materiałów, publikacji i specjalistów, którzy mogą odpowiedzieć na pytania dzieci i poszerzyć ich wiedzę dotyczącą zgłębianego zagadnienia.

            W grupie pracę nad projektem „Książka” rozpoczęliśmy od sporządzenia siatki wiedzy „Co wiemy o książkach?” i stworzenia siatki pytań „Czego chcielibyście się jeszcze dowiedzieć o książkach?”. Podczas rozmowy dzieci odpowiedziały na powyższe pytania, dzięki czemu nauczyciel mógł zaplanować dalsze działania zmierzające do pełnej realizacji projektu.

            Podczas kolejnych spotkań projektowych przedszkolaki zgłębiały różne interesujące je zagadnienia związane ogólnie z książkami. Dowiedziały się, jak należy dbać o książki, by dłużej nam służyły – na podstawie wiersza J. Huszcza pt. „Skarga książki”. Poznały budowę książki (okładka, strona tytułowa) oraz nazwy zawodów (podczas spotkania z kolejnym ekspertem) ludzi związanych z jej powstawaniem (pisarz, ilustrator, drukarz, korektor, itp.). Natomiast podczas wycieczki do biblioteki i rozmowy z ekspertem – pracownikiem biblioteki –  dzieci poznały zasady obowiązujące w tym miejscu i tajniki zawodu bibliotekarza. Dzięki temu w grupie przedszkolnej powstała mała biblioteka – „Nasza biblioteka”, z której zasobów mogą korzystać wszystkie dzieci w grupie, wypożyczając interesujące je książki do domu.

Podczas pracy nad projektem „Książka” dzieci poznały też materiał, z którego powstaje książka czyli papier. Zajęcie to przypomniało przedszkolakom znaczenie drzew w życiu człowieka.

                        Uzupełnieniem prac w ramach  metody projektu było codzienne słuchanie fragmentów ulubionych książek czytanych przez nauczyciela a przyniesionych przez dzieci z domu.

            W „Kąciku Dobrego Startu” dzieci nauczyły się nowej  piosenki „Książka” oraz wzięły udział w ćwiczeniach komunikacji „Litery, wyrazy, zdania” i ćwiczeniach ruchowo-rytmicznych.

            W czasie zajęć z kodowaniem czterolatki ćwiczyły orientację w przestrzeni oraz koordynację wzrokowo-słuchowo-ruchową podczas zabawy „Nad, pod, z prawej, z lewej”.

            W trakcie codziennych zajęć przedszkolaki utrwalały poznane wcześniej w języku angielskim słownictwo oraz  nowe wyrazy i zwroty: big book – duża książka, small book – mała książka, good morning hello oraz bawiły się przy piosence „If you happy...”

W poniedziałek obchodziliśmy „Dzień ziemii” –uczyliśmy się jak dbać o naszą ziemię, jakie działania są proekologiczne. We wtorek odwiedziliśmy WOK ”Hutnik” by obejrzeć teatrzyk „Piotruś Pan”. Środa upłynęła nam pod znakiem obchodzonego w naszym przedszkolu „Bajkowego Dnia Tańca”. W ramach doradztwa zawodowego w czwartek dzieci odwiedziły WOK „Hutnik”, gdzie mogły wejść za kulisy, obejrzeć reżyserkę, porozmawiać z pracownikami, zasiąść w fotelu dyrektora. Byliśmy także w w biurze Ergo Hestia by poznać zawód agenta ubezpieczeniowego. Wyprawę zakończyliśmy w Foto Frontier, gdzie dzieci poznały zawód fotografa i wykonały sobie pamiątkowe zdjęcie grupowe.

Tydzień zakończyliśmy biorąc udział w warsztatach: „Co piszczy w trawie… na innych kontynentach”, podczas których poznaliśmy egzotyczne owady, mięczaki i inne zwierzątka.

            W kolejnym tygodniu będziemy dalej rozmawiać o „mądrości” i zgłębiać tajniki książek, poznawać różne ich rodzaje, zastanawiać się, jak stworzyć własną książkę.

NA GÓRĘ