Przedszkole Integracyjne nr 4

07-200 Wyszków

ul. Sowińskiego 27 B

tel. 297425817

pi4@wyszkow.eu
Jesteś tutaj:
  1. Start
  2. Jadłospis

Jadłospis

kucharz

 AKTUALNY   JADŁOSPIS NA KOLEJNE TYGODNIE ROKU SZKOLNEGO  ZNAJDUJE SIĘ W ZAKŁADCE W GÓRNYM BANERZE.

ZAPRASZAMY

 

kucharz1


 

kucharz2 


 

SKŁADNIKI ALERGENNE

1.Zboża zawierające gluten (tj. pszenica, żyto, jęczmień, owies zwyczajny, pszenica oplewiona/orkisz, kamut lub ich szczepy hybrydowe)

2.Skorupiaki

3.Jaja

4.Ryby

5.Orzeszki ziemne/orzeszki arachidowe

6.Nasiona soi

7.Mleko (łącznie z laktozą)

8.Orzechy, tj. migdał (Amygdalus communis L.), orzech laskowy (Corylus avellana), orzech włoski (Juglans regia), nerkowiec (Anacardium occidentale), orzech pekan (Carya illinoiesis (Wangenh.) K. Koch), orzech brazylijski (Bertholletia excelsa), pistacja, orzech pistacjowy (Pistacia vera), orzech makadamia (Macadamia ternifolia)

9.Seler

10.Gorczyca

11.Nasiona sezamu

12.Dwutlenek siarki i siarczyny w stężeniach powyżej 10 mg/kg lub 10 mg/l w przeliczeniu na SO2

13.Łubin

14.Mięczaki

WYKAZ SKŁADNIKÓW I SUBSTANCJI, KTÓRE NIE MUSZĄ BYĆ ZNAKOWANE Z WYRAŹNYM ODNIESIENIEM DO NAZWY SKŁADNIKA ALERGENNEGO

 

Składniki alergenne

Składniki i substancje, które nie muszą być znakowane z wyraźnym odniesieniem do nazwy składnika alergennego

1

2

Zboża zawierające gluten

- syropy glukozowe na bazie pszenicy, w tym glukoza (dekstroza) oraz produkty z nich wytworzone, jeżeli stopień, w jakim zostały przetworzone, nie może zwiększyć poziomu alergenności oszacowanej przez Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) dla produktu, z którego się wywodzą

 

- maltodekstryny na bazie pszenicy oraz produkty z nich wytworzone, jeżeli stopień, w jakim zostały przetworzone, nie może zwiększyć poziomu alergenności oszacowanej przez EFSA dla produktu, z którego się wywodzą

 

- syropy glukozowe na bazie jęczmienia

 

- zboża wykorzystywane w destylatach do napojów spirytusowych

Jaja

- lizozym (wytwarzany z jaj) stosowany do wina

 

- albumina (wytwarzana z jaj) stosowana jako środek klarujący do win i cidrów (cydrów)

Ryby

- żelatyna rybna stosowana jako nośnik witamin, karotenoidów i aromatów

 

- żelatyna rybna albo karuk stosowane jako środki klarujące do piwa, cidrów (cydrów) i win

Soja

- olej sojowy i tłuszcz sojowy całkowicie rafinowane oraz produkty z nich wytworzone, jeżeli stopień, w jakim zostały przetworzone, nie może zwiększyć poziomu alergenności oszacowanej przez EFSA dla produktu, z którego się wywodzą

 

- mieszanina naturalnych tokoferoli (E 306), naturalny D-alfatokoferol, naturalny octan D-alfa-tokoferolu, naturalny bursztynian D-alfa-tokoferolu pochodzenia sojowego

 

- fitosterole i estry fitosteroli pochodzące z roślinnych olejów sojowych

 

- ester stanolu roślinnego produkowany ze steroli olejów roślinnych pochodzenia sojowego

Mleko

- serwatka wykorzystywana w destylatach do napojów spirytusowych

 

- laktitol

 

- przetwory mleczne (kazeina) wykorzystywane jako środki klarujące do cidrów (cydrów) i win

Orzechy

- orzechy wykorzystywane w destylatach do napojów spirytusowych

 

- orzechy (migdały, orzechy włoskie) wykorzystywane (jako aromaty) w napojach spirytusowych

Seler

- olej z naci i nasion selera

 

- oleożywica z nasion selera

Gorczyca

- olej gorczycowy

 

- olej z nasion gorczycy

 

- oleożywica z nasion gorczycy

 

 

 

  

Zasady żywienia dzieci w placówce przedszkolnej

 

  1. W placówce przedszkolnej serwowane są trzy posiłki dziennie (śniadanie, obiad, podwieczorek), które pokrywają 75 proc. dziennego zapotrzebowania dziecka na energię oraz pozostałe składniki pokarmowe. Przy takim rozkładzie należy pamiętać o konieczności spożycia przez dziecko małej przekąski (nie słodkiej!) przed wyjściem z domu, jak również posiłku kolacyjnego po powrocie z przedszkola (nie zaleca się spożywania przez dziecko drugiego obiadu w domu).

  2. Posiłki są serwowane o stałych porach, z uwzględnieniem trzy–czterogodzinnych przerw.

  3. Wszystkie posiłki są spożywane przez dzieci przy stołach, w spokojnej i przyjaznej atmosferze.

  4. Posiłki trwają około 30 minut, po tym czasie talerze są zabierane, dzieci nigdy nie są zmuszane do zjedzenia wszystkiego.

  5. Dziecko ma zawsze możliwość poproszenia o dokładkę.

  6. Dziecko spożywa posiłek samodzielnie, jednak przy stałym wsparciu i opiece personelu.

  7. Opiekunowie spożywają posiłki razem z dziećmi, dając im dobry przykład do naśladowania.

  8. Pomiędzy posiłkami dzieci mają do dyspozycji wodę niegazowaną, do posiłków woda jest napojem dodatkowym.

  9. Pomiędzy posiłkami nie podaje się dzieciom żadnych przekąsek.

  10. Słodycze nie są nigdy wykorzystywane w przedszkolu jako nagroda w zabawach oraz nie towarzyszą dzieciom podczas planowanych wycieczek i spacerów.

  11. Tygodniowe jadłospisy przygotowywane dla przedszkola bazują na dobrej jakości owocach i warzywach sezonowych, które są najlepszym źródłem witamin i składników mineralnych.

  12. Przynajmniej raz w miesiącu w placówce prowadzone są pogadanki dotyczące żywności i zasad prawidłowego żywienia oraz warsztaty, podczas których dzieci samodzielnie mogą przygotować zaplanowaną potrawę.

  13. Wybór produktów spożywczych serwowanych w placówce przedszkolnej opiera się na zasadach racjonalnego żywienia, a zbilansowana i urozmaicona dieta dostarcza składników pokarmowych niezbędnych do rozwoju młodego organizmu.

 

 

 

NA GÓRĘ