O NAS
Grażyna Wójcik
MISJA PRZEDSZKOLA INTEGRACYJNEGO NR 4 W WYSZKOWIE
„Pomóżmy dzieciom, by każdy z nich stał się tym, kim stać się może.”
Janusz Korczak
Te słowa Janusza Korczaka wyznaczają mi od pięciu lat kierunek moich działań, a specyfika przedszkola integracyjnego jest całkowicie z nimi związana.
W obecnym szybko zmieniającym sie świecie placówka przedszkolna wymaga doskonalenia swojego funkcjonowania, ale nie należy tego robić metodą głębokich zmian, lecz poprzez stopniowe wyznaczanie nowych celów i zadań, dlatego myśląc o kolejnych latach chcę kontynuować wszystkie moje dotychczasowe działania , wykorzystując zdobyte już doświadczenie.
Zadaniem dyrektora i wszystkich pracowników przedszkola jest robić wszystko, aby każde dziecko, czy to zdrowe czy z różnymi niepełnosprawnościami, czuło się w tym przedszkolu jak u siebie w domu, aby wiedziało, że jest akceptowane i bezpieczne, , że wszystko , cokolwiek robimy, robimy po to, aby wspomóc go w dalszym rozwoju .
Zamierzam :
-
wyrównywać szanse edukacyjne dzieci tak, aby na dalszym etapie edukacyjnym, jakim jest szkoła, mogły uniknąć porażek i łatwiej im było wejść w rolę ucznia
-
wspomagać rozwój i edukację dzieci w warunkach bezpiecznych, przyjaznych i dostosowanych do ich potrzeb rozwojowych
-
kreować postawy aktywne, twórcze oraz wspierać działania dziecka w różnych dziedzinach jego aktywności
-
rozbudzać zainteresowania otaczającym światem przyrodniczym, kulturowym i społecznym.
-
rozbudzać wiarę dziecka we własne możliwości
-
pomagać dzieciom w pozytywnym postrzeganiu siebie i rozumieniu swoich uczuć
-
traktować każdego dziecko indywidualnie i podmiotowo
-
wdrażać do zachowań społecznie akceptowanych
-
przygotowywać dzieci do przeżywania sukcesu, ale również do radzenia sobie z porażkami
-
wspomagać w terapii dzieci z niepełnosprawnościami
-
umożliwić rodzicom uczestnictwo w codziennym życiu placówki oraz aktywnie współpracować z Radą Rodziców
Celem wszystkich działania podejmowanych w grupie integracyjnej jest pomoc w rozwoju dziecku zdrowemu i niepełnosprawnemu , umożliwienie bycia sobą wśród innych, rozwijanie wiary we własne siły i możliwości , zwiększanie samoakceptacji , wykształcanie odpowiedniej motywacji i umiejętności do pokonywania trudności, uwrażliwienie na drugiego człowieka. Moi celem jest przygotować dzieci do pełnego udziału w życiu społecznym.
Grażyna Wójcik
WIZJA PRZEDSZKOLA INTEGRACYJNEGO NR 4 W WYSZKOWIE
PRZEDSZKOLE INTEGRACYJNE :
-
zapewnia dzieciom pełne poczucie bezpieczeństwa zarówno pod względem fizycznym jak i psychicznym
-
współpracuje z rejonową poradnią psychologiczno – pedagogiczną i poradniami specjalistycznymi
-
planuje zajęcia dziecka zgodnie z podstawą programową w trosce o prawidłowy rozwój psychoruchowy oraz przebieg wychowania i kształcenia dzieci
-
prowadzi obserwacje pedagogiczne w celu poznania możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci, opracowuje działania wspomagające
-
analizuje gotowość dziecka do podjęcia nauki w szkole w roku poprzedzającym przez dziecko nauki w klasie I szkoły podstawowej
-
rozwija zainteresowania i zdolności dzieci
-
zapewnia opiekę niezbędnych specjalistów/terapeutów
-
prowadzi edukację zdrowotną wśród dzieci poprzez doskonalenie sprawności fizycznej oraz kształtowanie świadomości zdrowotnej i nawyków dbania o własne zdrowie w codziennych sytuacjach w przedszkolu i w domu
-
systematycznie informuje rodziców o zadaniach przedszkola, o sukcesach i kłopotach ich dzieci oraz zachęca rodziców do współdecydowania w sprawach przedszkola
-
wspomaga indywidualny rozwój dziecka poprzez wypracowanie i wdrażanie metod i form pracy dostosowanych do możliwości wychowanka niepełnosprawnego
-
uwrażliwia na drugiego człowieka i jego potrzeby,
-
współpracuje z ekspertami, organizacjami i działającymi na rzecz wspierania rozwoju dzieci
-
prowadzi terapię dzieci niepełnosprawnych
-
współdziała i udziela wsparcia rodzicom dzieci niepełnosprawnych , organizuje szkolenia, warsztaty , pomaga w kontaktach ze specjalistami i uzyskaniu świadczeń socjalnych
-
jest miejscem , w którym stawia się na mądre wychowanie
OFERUJEMY DZIECIOM:
-
wysoko wykwalifikowaną kadrę pedagogiczną prowadzącą zajęcia wspomagające rozwój i uzupełnianie deficytów dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i rozwojowymi
-
opiekę logopedyczną i psychologiczną
-
zajęcia z dogo i hipoterapeutą
-
rehabilitację ruchową z fizjoterapeutą
-
zajęcia integracji sensorycznej
-
zajęcia wczesnego wspomagania rozowju
-
funkcjonalne i estetyczne sale zajęć oraz sale terapii i doświadczania świata z różnorodnym sprzętem
-
kolorowy , duży plac zabaw
-
obszerną bibliotekę dla dzieci
-
nowoczesne pomoce dydaktyczne do zajęć
-
bezpośredni kontakt z przyrodą, sztuką
ABSOLWENCI NASZEGO PRZEDSZKOLA SĄ:
-
aktywni, twórczy, chętni do działania
-
okazują szacunek , są wrażliwi na potrzeby innych
-
mają ukształtowane poczucie własnej wartości
-
są dobrze przygotowani do następnego etapu edukacji
-
są tolerancyjni wobec innych, odmiennych postaw i przekonań
WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI I ŚRODOWISKIEM LOKALNYM
Biorąc pod uwagę zdobyte już doświadczenia podczas pierwszej kadencji kierowania placówką, wiem, że dobre relacje z rodzicami oraz współpraca ze środowiskiem lokalnym przynosi szeroko pojmowane korzyści zarówno dla placówki, a przede wszystkim dla wychowanków. Uznając rodziców jako równorzędnych partnerów chciałabym wykorzystać ich zaangażowanie oraz potencjał do osiągnięcia celu jakim jest stworzenie przedszkola twórczego, otwartego i przyjaznego zarówno dla dzieci jak i ich rodziców.
Przedmiotem mojej uwagi będzie:
-
dążenie do jednolitych działań wychowawczo – dydaktycznych przedszkola i środowiska rodzinnego,
-
nawiązanie dobrego kontaktu z rodzicami i zdobycie wzajemnego zaufania
-
zapoznanie rodziców z realizowanymi w przedszkolu planami i programami pracy,
-
angażowanie rodziców w realizację programów innowacyjnych, ekologicznych, profilaktycznych i zdrowotnych,
-
przekazywanie wiedzy na temat funkcjonowania dziecka w przedszkolu,
-
inspirowanie rodziców do włączania się w życie przedszkola i grupy
-
zaangażowanie rodziców w prace na rzecz przedszkola2
-
ukazanie przedszkola jako placówki aktywnej, realizującej oczekiwania rodziców.
Znając potrzeby środowiska lokalnego i oczekiwania rodziców można uzyskać ich przychylność, włączyć świadomie w działalność placówki i osiągnąć obopólne korzyści.
Współpracując ze środowiskiem lokalnym pragnę:
-
kształtować postawy społeczne
-
kształtować nawyk dbania o bezpieczeństwo własne i innych
-
uświadamiać dzieciom , jak ważne jest ludzkie życie, nauka udzielania pierwszej pomocy
-
uwrażliwiać na drugiego człowieka i jego potrzeby,
-
włączając się w akcje charytatywne udzielać pomoc potrzebującym
-
integrować się z niepełnosprawnymi – dziećmi i dorosłymi
-
rozwijać zainteresowania i zdolności dzieci
-
rozwijać i kształtować umiejętności kulturalnego zachowania się w różnych sytuacjach oraz miejscach użyteczności publicznej
-
prezentować zdolności i umiejętności dzieci
-
poznawać ciekawe zawody i miejsca pracy
-
poszerzać kontakty zawodowe poprzez kontynuację z lokalnymi instytucjami
Współpraca z rodziną dziecka i jednoczenie się społeczności lokalnej wokół przedszkola umożliwi pozyskanie wszelkiej pomocy i środków do stworzenia dzieciom optymalnych warunków do wszechstronnego rozwoju i funkcjonowania przedszkola na najwyższym poziomie.
ZARZĄDZANIE PRZEDSZKOLEM
W swojej koncepcji kierowania przedszkolem nadal chcę opierać się na ustalaniu priorytetów niezbędnych do organizacji i funkcjonowania placówki pod kątem utrzymania jak najwyższego poziomu pracy dydaktyczno - wychowawczo - opiekuńczej, realizacji celów określonych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego oraz działań zgodnych z przepisami prawa i wymagań, jakie stawia przede mną Ministerstwo Edukacji Narodowej .
KIERUNKI DZIAŁAŃ NA LATA 2019 -2024
-
PRZYJAZNE OTOCZENIE - stworzenie miejsca , które będzie budziło tylko pozytywne emocje, w którym każdy , czy to dziecko czy dorosły, będzie czuł się bezpiecznie i komfortowo
-
PROFESJONALNA KADRA -to zespół kreatywnych, ambitnych, twórczych, oddanych dzieciom , identyfikujących sie z przedszkolem nauczycieli i specjalistów
-
INNOWACYJNE PROGRAMY - to szukanie, ulepszanie, wprowadzanie nowych rozwiązań - programowych, organizacyjnych lub metodycznych , mające na celu poprawę jakości pracy przedszkola oraz wpływających na atrakcyjność i wyjątkowość naszego przedszkola
-
OTWARCIE NA DZIECKO - największym dobrem jest dobro dziecka, więc należy przygotować go na odnoszenie sukcesów , ale także radzenia sobie z trudnościami, stworzenie każdemu dziecku szansy rozwoju na miarę jego możliwości.
-
OTWARCIE NA ŚRODOWISKO - to umożliwienie dzieciom bezpośredniego kontaktu z otaczającą nas rzeczywistością, co przełoży się na chęć poznawania świata, na umiejętność funkcjonowania w społeczeństwie, na komunikowanie się z nim oraz nauka szacunku i współodpowiedzialności za otaczającą nas przyrodę
.
Zaproponowana przeze mnie koncepcja funkcjonowania i rozwoju Przedszkola Integracyjnego nr 4 w Wyszkowie zawiera takie kierunki działania, które będą rozwijały i poszerzały mocne strony placówki, a w miarę możliwości likwidowały słabe strony jej funkcjonowania. Postaram się być nowoczesnym dyrektorem, menedżerem placówki oświatowej, kierować zakładem pracy w sposób nowatorski, twórczy i efektowny, chętnie współpracując z personelem, rodzicami i społecznością lokalną.
Funkcja dyrektora przedszkola jest funkcją szczególną, gdyż musi łączyć w sobie umiejętności zarządzania na wielu płaszczyznach: administracyjnej, kadrowej, ekonomicznej, pedagogicznej, społecznej, jak również bycia czynnym nauczycielem.
By sprostać powyższym zadaniom niezbędne jest posiadanie specjalistycznej wiedzy z zakresu zarządzania, przepisów prawa oraz szeroko pojętej wiedzy pedagogicznej i psychologicznej, a takcie skutecznego jej wykorzystywania w praktyce. Mijające lata na stanowisku dyrektora to przede wszystkim opanowywanie wielu wiadomości i umiejętności z różnych dziedzin. To także praktyczna umiejętność kierowania placówką oświatową i zespołem ludzi.
Styl kierowania jaki obrałam w trakcie trwania mojej kadencji to styl zintegrowany, nastawiony zarówno na pracowników jak i na postawione zadania. Mam zamiar nadal poprzez swoje zaangażowanie i własny przykład takiej postawy, mobilizować mój zespól do efektywnej pracy. Jako dyrektor koordynuję wszystkie działania w placówce i dbam o jej ciągły rozwój. Satysfakcję sprawia mi, gdy dobrze mówi sie o placówce, ale największą przyjemność sprawia to, że dzieci dobrze czują się w naszym przedszkolu, są uśmiechnięte, wesołe, szczęśliwe, kochają swoje panie, rodzice są zadowoleni, a pracownicy bez stresu wykonują swoje obowiązki. Wszystkie opisane działania to wynik dobrej i efektywnej pracy całego zespołu
Dyrektor Przedszkola Integracyjnego na lata 2019-2024
mgr Grażyna Wójcik
p { direction: ltr; line-height: 0.18cm; text-align: justify; background: transparent none repeat scroll 0% 0%; }p.western { font-family: "Times New Roman", serif; font-size: 12pt; }p.cjk { font-family: "Times New Roman"; font-size: 12pt; }p.ctl { font-family: "Times New Roman"; font-size: 10pt; }