Przedszkole Integracyjne nr 4

07-200 Wyszków

ul. Sowińskiego 27 B

tel. 297425817

pi4@wyszkow.eu

II TYDZIEŃ MARCA

Drodzy Rodzice!

            Zima niechętnie ustępuje, a w świat przyrody powoli i cichutko zaczyna wkradać się wiosna. To tej zielonej porze roku poświęciliśmy miniony tydzień edukacyjnych działań w przedszkolu.

            W tematykę przedwiośnia, które żegna zimę i wita wiosnę wprowadziła nas obserwacja przyrody, podczas której przedszkolaki przyglądały się otaczającej je przyrodzie i szukały pierwszych zwiastunów nowej pory roku – zajrzały do naszego ogródka przedszkolnego, w którym już pojawiły się kwiatki oraz opowiadanie H. Zdzitowieckiej pt. „Szukamy wiosny”, na podstawie którego dzieci dowiedziały się o pierwszym kwiatku zapowiadającym rychłe nadejście wiosny. O przebiśniegach przedszkolaki słuchały również w wierszu M. Szeląg pt. „Gdy wiosna przychodzi”.

Poznając historię budzących się do życia roślin śpiących podczas zimy w nasionach lub cebulkach, dzieci wysłuchały opowiadania ilustrowanego sylwetami pt. „O żółtym tulipanie”. Na podstawie tego utworu  rozmawiały, czego rośliny potrzebują do wzrostu. Same przedszkolaki założyły w skrzynkach na parapecie mini-ogródki warzywne.

            Z okresem przedwiośnia związane jest powiedzenie „W marcu jak w garncu”, omawianiem którego zajęliśmy się w czasie środowych zajęć. Dzieci wysłuchały wiersza I. Suchorzewskiej pt. „W marcu”, poznając kapryśny charakter marcowej pogody. Bawiły się również w poświęconą tym zagadnieniom zabawę matematyczną  „Gotujemy marcową pogodę”.

            Podczas czwartkowego spotkania z muzyką czterolatki słuchały utworu Fryderyka Chopina  „Wiosna” op. 74 nr 2, zwracając uwagę na jego nastrój. Wykonały także improwizację ruchową, tworząc „Taniec dla wiosny”.

            Podczas spotkań z językiem angielskim dzieci bawiły się w zabawy „Wiosenne słówka”, „Marcowa pogoda”, poznając słownictwo związane z wiosenną pogodą: słońce – the sun, deszcz – rain, błyskawica – lightning.

            Przedszkolaki myślały także nad tym, w co można się ubrać idąc na spacer w okresie przedwiośnia oraz śpiewały piosenkę „Słońce świeci” na melodię „Pani Janie”.

             Dzieci poznały także nową wartość – „szczerość”. Podczas słuchania wiersza J. Brzechwy pt. „Kłamczucha” dowiedziały się, że nieładnie jest kłamać. W dalszej części zajęć zastanawiały się, które postacie z bajek i baśni posłużyły się kłamstwem, aby oszukać pozytywnego bohatera i samemu zyskać upragnioną rzecz czy spełnić swoje pragnienie oraz wymieniały postacie, które zawsze były prawdomówne. Przedszkolaki bawiły się również w zabawy pt. „Kłamczuch” oraz „Mówię prawdę czy kłamię?”.

            We wtorkowym „Kąciku Dobrego Startu” poznały piosenkę pt. „Ogródek”, którą śpiewały z różnym natężeniem głosu. Rozmawiały także o wiosennych pracach wykonywanych w ogrodzie oraz używanych do nich narzędziach i sprzętach ogrodniczych. Układały ze sznurków na podłodze rabatki – mniejsze i większe prostokąty, po czym chodziły po kształtach ułożonych na podłodze bosymi stopami (stopa za stopą), przeskakiwały przez nie i maszerowały wokół nich z wysokim unoszeniem kolan, śpiewając piosenkę.

            12 marca naszych przedszkolaków odwiedził Brzuchomówca.

            Kontynuujemy również akcję Tron, podczas której utrwaliliśmy sobie jakie czynności po kolei należy wykonywać w toalecie.

            Drodzy Rodzice, prosimy o utrwalanie tematyki tego tygodnia w domu z dzieckiem. Rozmawiajcie z pociechą o zwiastunach wiosny, spacerujcie, nazywajcie to, co zaobserwujecie, wsłuchujcie się w budzący się do życia świat przyrody, wypatrujcie pierwszych jaskółek, bocianów oraz pierwszych kwiatów – przebiśniegów, krokusów, pierwiosnków, sasanek. Jeśli macie ogród czy sad zachęćcie dziecko do pomocy w pracach porządkowych, ogrodniczych. A jeśli nie macie ogrodu, zasadźcie z Waszą pociechą cebulki kwiatów, zasiejcie nasiona warzyw w doniczkach, niech mały przedszkolak o nie dba, podlewa, niech czuje się za nie odpowiedzialny i niech obserwuje, jak stopniowo z małego nasionka wyrasta roślinka. Możecie także założyć „kalendarz marcowej pogody”, w którym dziecko będzie codziennie zapisywało za pomocą rysunków aktualną pogodę.

            W następnym tygodniu przeniesiemy się na wieś i poznamy zwierzęta żyjące w gospodarstwach...

NA GÓRĘ