Drodzy Rodzice,
zimowe tygodnie to doskonały czas, by dzieci nauczyły się, jak dostosować ubiór do pogody, aby czuć ciepło i wygodę podczas zabaw na świeżym powietrzu. Dlatego na podstawie naszych doświadczeń i słuchanych tekstów dobieraliśmy ubrania stosowne do pogody i pory roku. Rozmawialiśmy także o ulubionych zabawach na śniegu i sportach zimowych. Rozwiązywaliśmy zagadki na temat zimy.
Z uwagą słuchaliśmy wyrazów z głoskami s i sz oraz wskazywaliśmy, która z tych głosek znajduje się w danym słowie. W innych wyrazach wskazywaliśmy kolejne głoski, przeliczaliśmy ich liczbę i tworzyliśmy zbiory z tyloma elementami, ile było głosek.
Rysowaliśmy linie łamane, faliste i pętle po śladzie. Świetnie się bawiliśmy budując kolorowe wieże z kubeczków na macie do kodowania.
Przeliczaliśmy elementy w zbiorze. Posługiwaliśmy się liczebnikami głównymi i porządkowymi .
Wspólnie rozmawialiśmy o tym, jak należy bawić się na śniegu, by nie zrobić krzywdy sobie ani innym. Podczas gier i zabaw doskonaliliśmy szybką reakcję na sygnał dźwiękowy. Ćwiczyliśmy stawanie w kole, rzędzie i szeregu.
W związku ze zbliżającym się Dniem Babci i Dziadka przygotowywaliśmy się do tego święta. Opowiadaliśmy o swoim domu i o tym, jak spędzamy czas ze swoimi dziadkami. Poznaliśmy zabawy, w które dawniej się bawiono. Z uwagą słuchaliśmy, a następnie uczyliśmy się na pamięć wierszy Dla babci i Dla dziadka, a także piosenki o dziadkach.
Wykonaliśmy laurki i prezent – ramkę zdjęciem lub obrazkiem.
W słyszanych wyrazach wskazywaliśmy głoskę b, a potem na ilustracjach wyszukiwaliśmy przedmioty, których nazwy rozpoczynają się tą głoską. W powietrzu i po śladzie rysowaliśmy kształty literopodobne.
Dobre pomysły dla rodziców, czyli jak spędzać czas z dzieckiem:
-
Rozmowy o ulubionych zabawach i sportach zimowych.
-
Aktywne spędzanie czasu na świeżym powietrzu zgodnie z upodobaniami rodziny.
-
Zabawy w przeliczanie głosek w wyrazach.
-
Zabawy w układanie zbiorów pięcioelementowych.
-
Zabawy w układanie rytmów.
-
Zabawy w określanie: po prawej / po lewej stronie.
-
Czytanie opowiadań i wierszy, wspólne śpiewanie piosenek i recytowanie rymowanek. Rozmowy o tradycjach rodzinnych i wspólnym świętowaniu.
-
Oglądanie albumów rodzinnych, szczególnie zdjęć z czasów dzieciństwa / młodości dziadków.
-
Śpiewanie popularnych dawniej piosenek, zabawy w ulubione gry dziadków.
-
Zachęcanie dziadków do wspomnień, opowieści o czasach, gdy byli mali.
-
Zabawy w wyszukiwanie podobnych przedmiotów według dwóch wybranych cech.
Zabawy w wyszukiwanie głosek (p i b) w słyszanych słowach.
-
Zabawy w dorysowywanie brakujących elementów, np. dorysowywanie drugiego