Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU SZANSĄ ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU DZIECKA NIEPEŁNOSPRAWNEGO I JEGO RODZINY
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej pragniemy od bieżącego roku szkolnego sukcesywnie wprowadzać w naszej placówce zajęcia w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Będą to wielospecjalistyczne, kompleksowe i intensywne działania mające na celu stymulowanie funkcji odpowiedzialnych za rozwój psychomotoryczny i komunikację małego dziecka niepełnosprawnego lub zagrożonego niepełnosprawnością, od chwili jej wykrycia do czasu podjęcia przez dziecko nauki w szkole, także - pomoc i wsparcie udzielane rodzicom i rodzinie w nabywaniu przez nich umiejętności postępowania z dzieckiem w zakresie określonym przez indywidualny program wczesnego wspomagania. Zespół wczesnego wspomagania to osoby mające przygotowanie do pracy z małymi dziećmi o zaburzonym rozwoju psychoruchowym. Będą to pedagodzy specjalni posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności dziecka, psycholodzy, logopedzi, rehabilitanci, oligofrenopedagodzy i inni specjaliści w zależności od potrzeb dziecka i jego rodziny.
Wczesne wspomaganie rozwoju ma na celu:
- wspomaganie rozwoju dziecka
- zapobieganie pogłębianiu się niepełnosprawności
- zapobieganie społecznej izolacji rodziny
- przygotowanie dziecka do podjęcia nauki w szkole we właściwym czasie
- pomoc rodzinie w akceptacji dziecka niepełnosprawnego oraz wypełnianiu zadań opiekuńczo - rehabilitacyjnych
- osiągnięcie samodzielności życiowej odpowiedniej do wieku i poziomu rozwoju dziecka
- rozwijanie odpowiedzialności rodziny za wspomaganie rozwoju oraz wzmacnianie wiary dziecka we własne możliwości
- umacnianie więzi rodzinnych.