Przedszkole Integracyjne nr 4

07-200 Wyszków

ul. Sowińskiego 27 B

tel. 297425817

pi4@wyszkow.eu

IV TYDZIEŃ LUTEGO

 

            „Mali odkrywcy” to temat globalny mijającego tygodnia, wokół którego dzieci działały edukacyjne.

            W poniedziałek przedszkolaki zostały zapoznane z nową wartością, a była nią dociekliwość. W lepszym zrozumieniu znaczenia tej cechy pomógł wiersz J. Brzechwy pt. „Pytalski”. Tego dnia wykonaliśmy również eksperyment pt. „Jak zmieniają się kolory?”, podczas którego czterolatki mieszały wodę o różnych barwach i nazywały kolory pochodne, które powstały podczas eksperymentu. Nadal, jak co tydzień kontynuujemy zajęcia z gimnastyki korekcyjnej.

W Dniu Dinozaura poznaliśmy różne dinozaury, doskonaliliśmy umiejętność cięcia nożyczkami, a z pociętych elementów układaliśmy obrazek. Czytaliśmy ciekawostki na temat dinozaurów oraz dopasowywaliśmy szkielet do sylwetki dinozaura.

            We wtorkowym „Kąciku Dobrego Startu” dzieci poznały piosenkę pt. „Tajemnicza paczka”, której słów uczyły się podczas rytmicznego podawania sobie w kole z rąk do rąk pudełka – paczki. Podczas ćwiczenia komunikacji  „Co jest w paczce?” dzieci za pomocą słuchu rozpoznawały co jest w trzech pudełkach oraz sprawdzały, która z nich jest najlżejsza i najcięższa. Następnie układały symbolizujący paczkę kwadrat ze sznurka na podłodze i po nim chodziły bosymi stopami (stopa za stopą). Nasza grupa wzięła udział w finale akcji „Góra grosza”.

            W kręgu „Małych odkrywców” znalazły się również tematy związane z ludzkim ciałem, a zwłaszcza ze zmysłami. Dzieci słuchały wiersza G. Lipińskiej pt. „Zmysły” i rozmawiały na jego temat. W zabawie dydaktycznej „Co robią narządy zmysłów?” dzieci zastanawiały się za pomocą którego zmysłu można „zbadać” każdy z przedmiotów, np. kwiat – wzrok, węch, dotyk.  Podczas wyjścia na świeże powietrze bawiły się w zabawę sensoryczną „Co nam mówią nasze zmysły?” – sprawdzały działanie poszczególnych zmysłów, np. zamykały oczy i wysuwały przed siebie ręce (wyczuwały przestrzeń), zamykały oczy i słuchały dźwięków z otoczenia. Czterolatki, aby kształtować swoje zmysły odgadywały również zagadki słuchowe, dotykowe, smakowe, węchowe i wzrokowe. Miały możliwość odgadnięcia różnych smaków, zapachów, dźwięków oraz przedmiotów bez udziału wzroku. Określaliśmy (z zawiązanymi oczami) czy dana rzecz jest miła w dotyku, czy przyprawa pachnie przyjemnie czy nie, jaki smak (słodki, słony, kwaśny itp.) ma dana rzecz.

            Po omówieniu zmysłów przyszedł czas na pogłębianie informacji na temat ciała. Przedszkolaki wzięły udział w zabawie dydaktyczno-badawczej pt. „Moje ciało”, podczas której zastanawiały się nad odpowiedziami na następujące pytania: Co to jest skóra?, Czy skóra się rusza?, Co jest na skórze?, Co mamy pod skórą?, Gdzie mamy serce?, Co to jest puls?, Jakie  narządy znacie?. W zabawie badawczej pt. „Skąd wiemy, że żyjemy?” dzieci za pomocą baloników i lusterek pogłębiały wiadomości na temat oddychania i płuc. Również zabawa w kodowanie zatytułowana była „Ciało człowieka”. Dzieci wykonały także pracę plastyczną pt. „Rysuję siebie”.

            Podczas piątkowych zajęć wróciliśmy do znanej już przedszkolakom piosenki z „Kącika Dobrego Startu” pt. „Okulary”. Tego dnia dzieci rozwiązały również zagadkę o okularach oraz rozmawiały o różnych rodzajach okularów – do pływania, korekcyjnych, ochronnych,  przeciwsłonecznych, goglach narciarskich. Zastanawiały się również nad odpowiedzią na pytanie „Co byłoby, gdyby okulary nie istniały?” oraz brały udział w zabawach badawczych „Jak wygląda świat w okularach korekcyjnych?”, „Jak wygląda świat w okularach przeciwsłonecznych?”. Bawiły się także w zabawę tematyczną „Wizyta u okulisty”. Uwieńczeniem piątkowych działań było wykonanie okularów z papieru.

            Podczas spotkań z językiem angielskim dzieci bawiły się w zabawę pt. „My body” i nazywały oraz pokazywały części ciała: head – głowa, shoulders – ramiona, keees – kolana, toes – palce, body – ciało. Poznały także piosenkę pt. „Head, Shoulders, Knees & Toes”, którą  śpiewały, wskazując właściwe części ciała.

 

            Drodzy Rodzice, prosimy o zgłębianie z dzieckiem w domowym zaciszu tematu związanego z ludzkim ciałem i zmysłami, jest to temat bliski maluchowi. Podczas zabaw z pociechą starajcie się nie tylko uaktywniać wzrok, który jest dziś wręcz „męczony” bodźcami płynącymi nie tylko z rzeczywistego świata, ale i telewizji, tabletu, kolorowych reklam, bilbordów. Wykorzystujcie i rozwijajcie również inne narządy zmysłów – słuch, węch, smak, dotyk przy wyłączeniu jednego, kilku lub wszystkich pozostałych.

            W następnym tygodniu będziemy kontynuowali temat odkrywców, wchodząc w „Tajemnice świata.

NA GÓRĘ